Bødeblokken bliver tungere, men letter folk på speederen?

Den højeste hastighed Peter Justesen har målt på Viborgs veje er 246 km/t. Foto: Asbjørn B. T. Heebøll

Regeringen foreslår at hæve bødestraffen for at overskride fartgrænsen. Viborgs politikommissær har svært ved at vurdere, hvordan tiltaget vil påvirke kommunens problemer med vanvidsbilisme. 

Fremover kan det blive dyrere at ræse afsted på de danske veje. Regeringen har foreslået at hæve bødetaksterne til fartsyndere, i håbet om at nedbringe hastigheden blandt danske bilister. 

Peter Justesen, politikommissær hos Viborg lokalpoliti, synes det er svært at vurdere, hvad der virker for at stoppe overtrædelser af færdselsloven. 

”Siden implementeringen af klip i kørekortet for håndholdt mobil, har vi set et svagt fald i tilfældene. Folk tager altid et valg, om de vil bryde loven eller ej,” forklarer Peter Justesen. 

Han mener ikke, at Viborg og Midt- og Vestjyllands Politi har et særligt problem omkring overtrædelser af færdselslovgivningen. Det er på trods af, at de er den politikreds, der har beslaglagt flest biler siden 31. marts med 53 styk. 

”Det er for tidligt i indsatsen at vurdere, om det har været en succes, men det er værd at notere, at 30-40% af tilfældene kører folk ikke i deres egen bil,” fortæller han. 

Peter Justesen forklarer yderligere, at det sted de ser beslaglæggelserne have en effekt, er på udlån af personbiler. Han tror, at folk er blevet mere påpasselige med at låne deres bil ud, da den stadig kan blive beslaglagt, selvom det ikke er ejeren, der fører bilen. 

”Uopmærksomhed er den største faktor ved biluheld. Det er specielt på landevejene ved vigepligt og sideveje, eller mødeuheld, hvor folk kører i den forkerte vejbane, der resulterer i færdselsuheld”, uddyber Peter Justesen. ”Jo hurtigere man kører, des mere opmærksom skal man være på sine omgivelser.”

Det er ifølge Peter Justesen ikke muligt at opnå komplet lovlydighed i trafikken, men måske kan nogen tiltag få folk til at tænke sig om en ekstra gang.